Siirry sisältöön

Asiakkaitamme​

Turkoosi Kassiopeia Oy (Kahvila Oskari)

Haaste

Keskellä Lahden bisnescityä seisoo puutalo, jossa toimii suosittu Kahvila Oskari. Ei siis mikään ihme, että asiakkaita virtaa tiilitaajamasta idylliseen liiketilaan kahvilan herkkujen äärelle. Varsinkin aamiais- ja lounasaikaan volyymit ovat isoja ja asiakkaita riittää jonoksi asti. Virheisiin ja viivästyksiin ei ole varaa, sillä odottamiseen kyllästynyt ulos marssiva asiakas on suoraan pois liikevaihdosta. Kahvilan käytössä oli vanha Odoo 13, jonka tuki oli päättymässä Odoo.sh-alustalla.

Ratkaisu

Toteutimme ratkaisun, jossa Odoon toiminnot siirrettiin Opaas-alustalle. Näin vältettiin Odoo.sh:n versiorajoitteet ja mahdollistettiin järjestelmän käytön jatkuminen ilman isoa versiopäivitysprojektia.

Liiketoiminnalliset hyödyt

Kassahenkilökunnan koulutustarve on ollut minimaalinen, käyttö on intuitiivista ja tehokasta. Odoon kassajärjestelmä tukee sekä pääkahvilan että kesätorikahvilan toimipisteitä saumattomasti, ja visuaaliset myyntipainikkeet nopeuttavat työskentelyä. Toiminta on virheetöntä ja nopeaa, mikä on kriittistä korkeavolyymisessä ympäristössä.

Optifin

Haaste

Optifin tuo maahan ja myy optikkolaitteita sekä tarjoaa niihin liittyviä huoltopalveluita optikkoliikkeille. Liiketoiminta kasvoi nopeasti, ja ilman nykyaikaista toiminnanohjausjärjestelmää oli mahdotonta ylläpitää tehokasta palvelutasoa. Optifin oli jo harkinnut Odoon käyttöönottoa, mutta erityisesti heräsi huoli siitä, kuinka se saataisiin yhdistettyä kirjanpitoon ja sähköiseen laskutukseen tavalla, joka ei aiheuttaisi ylimääräistä vaivaa kirjanpitäjälle.

Ratkaisu

Toimitimme Optifinille Odoo-järjestelmän, joka yhdistettiin suoraan Procountor-taloudenhallintaohjelmaan. Ratkaisussa huomioitiin suomalaisen sähköisen laskutuksen erityisvaatimukset ja mahdollistettiin se, että kirjanpitäjä pystyi jatkamaan työtään tutulla järjestelmällään samalla, kun Odoon kautta hallittiin varastoa, ostoja, myyntiä ja asiakkuuksia.

Liiketoiminnalliset hyödyt

Yhdistetty ratkaisu vähensi stressiä arjessa merkittävästi, kun liiketoiminta saatiin hallintaan yhdellä alustalla. Samalla kirjanpitäjä pysyi omassa tutussa softassaan, ja muu henkilöstö pystyi hoitamaan operatiivisen liiketoiminnan tehokkaasti Odoolla.


Zenex

Haaste

Zenex toimii erikoisohjelmistojen jälleenmyyjänä, ja tarjoaa lisenssejä muun muassa konepajateollisuuden tarpeisiin, kuten työstökoneiden ohjaukseen, tekniseen laskentaan ja geometrian muokkaukseen. Heidän aiempi, vanhanaikainen Windows-pohjainen järjestelmänsä ei kyennyt tukemaan nykyaikaisia lisenssipaketointiratkaisuja, jotka sisältävät esimerkiksi päivitykset ja hinnoittelun eri käyttöskenaarioihin. Tämä hankaloitti monimutkaisten lisenssisopimusten hallintaa ja esti tehokkaan asiakaspalvelun, erityisesti kouluasiakkaille, joilla oli erityistarpeita.

Ratkaisu

Zenexin ratkaisun pohjana on Odoon vakiotoiminnallisuus, jota laajennettiin mukautetulla tilausmoduulilla. Tämä tehtiin tukemaan heidän monimutkaisia lisenssirakenteitaan. Erityisesti keskityttiin mahdollistamaan useanlaisten lisenssityyppien, päivityshintojen ja tilausmallien hallinta.

Liiketoiminnalliset hyödyt

Odoo mahdollisti Zenexille siirtymisen joustavaan ja nykyaikaiseen alustaan, jossa heidän monimutkainen lisenssinhallintansa toimii sujuvasti. Tilausmoduuli saatiin toimimaan yllättävän vähällä muokkauksella ja tukemaan liiketoimintaa, joka sisältää päivityksiä, paketointivaihtoehtoja ja erilaisia asiakaskohtaisia sopimusmalleja. Myös Odoo hyötyi tilausmoduulin toiminnallisuuden laajentamisesta.


Cardirad

Haaste

Cardirad tuo maahan, myy, markkinoi ja jakaa sydänleikkauksissa tarvittavia instrumentteja.  Sen asiakkaina ovat sairaanhoitopiirit ja sairaalat niin Suomessa kuin myös Ruotsissa ja Norjassa. Lääketieteellisten instrumenttien hallintaan liittyy Fimean valvonnan puolesta erityisvaatimuksia, kuten sarjanumeroseuranta, jälkitoimitukset ja palautukset. Volyymit ovat suuria, ja päivittäin täytyy saada jopa 100 tilausta käsiteltyä. Cardiradin kompastuskivenä oli vanhentunut varastonhallinta.

Ratkaisu

Toteutimme laajan Odoo-projektin, joka sisälsi sille ensimmäistä kertaa kaupintavarastojen hallinnan, laajimman Suomessa toteutetun dropshipping-mallin, ja nopeutetulla aikataululla rakennetun Procountor-integraation. Maventan toiminnallisuuksia laajennettiin ja järjestelmää mukautettiin myös Ruotsin toimintojen tarpeisiin. Odoon muokkaaminen Cardiradin tarpeisiin vaati paljon aikaa, vaivaa ja paljon uuden opiskelua niin asiakkaan kuin meidän puoleltamme.

Liiketoiminnalliset hyödyt

Odoon avulla Cardirad sai hallintaan erien ja sarjanumeroiden seurannan, asiakasrekisterin ja hinnaston hallinnan. Tilaukset käsitellään nyt huomattavasti nopeammin ja tarkemmin. Järjestelmä tukee kriittistä tiedonhallintaa lääketieteellisen alan vaatimusten mukaisesti.



Steelpro

Haaste

Steelpro valmistaa projektikohtaisesti kustomoituja lasikaiteita rakennusteollisuudelle. Jokainen projekti sisältää erilaisia komponentteja ja palveluita, kuten reikien poraamista asennusvaiheessa. Suurimpana haasteena oli, että varastosaldoja ei saatu ajan tasalle, mikä hidasti tarjousten laatimista asiakkaille.

Ratkaisu

Rakensimme tuotekatalogin uudelleen siten, että jokainen komponentti ja palvelu kirjattiin erillisiksi tuotteiksi Odoossa. Näin voitiin hallita kokonaisuuksia joustavasti ja reagoida asiakastarpeisiin nopeammin. Palvelukonseptit, kuten reikien poraus, sisällytettiin mukaan tuotteistukseen.

Liiketoiminnalliset hyödyt

Tuotekatalogin selkeyttäminen ja varastonhallinnan parantuminen mahdollistivat tarjousten tekemisen nopeasti ja täsmällisesti. Odoo auttoi välttämään ylimääräistä monimutkaisuutta ja loi pohjan laajennettavalle ja skaalautuvalle toimintamallille.


Oitec

Haaste

Oitec valmistaa projektikohtaisia testauskaappeja elektroniikkateollisuudelle. Komponentteja on kymmeniä tuhansia, ja varastoja sijaitsee useilla paikkakunnilla. Oitec käytti projektisuunnittelussaan vanhaa Visma Severa ERPiä, mutta se ei tukenut yrityksen tarvitsemaa varaston eikä ostotoimintojen hallintaa. Kun kaikkea yritettiin hallita Excel-liuskoilla, oli sanomattakin selvää, että Oitecin ostot sakkasivat pahemman kerran.

Ratkaisu

Toimitimme Odoon tukemaan materiaalihallintaa ja erityisesti ostotoimintaa. Järjestelmä mahdollistaa erilaisten osien varaamisen eri projekteihin, sekä varastonhallinnan paikkakuntakohtaisesti.

Liiketoiminnalliset hyödyt

Odoon käyttöönotto korvasi Exceleihin perustuvan hallinnan ja toi järjestelmällisyyttä ostotoimintaan. Työntekijät pystyvät nyt seuraamaan komponenttien liikkeitä ja varaustilanteita eri varastoissa sekä projekteissa, mikä on vähentänyt virheitä ja parantanut toimitusvarmuutta.



Liity sinäkin osaksi Odoon menestystarinaa!


Ota yhteyttä!