Siirry sisältöön

Odoo vs. muut ERPit

Kun tutkimme parasta vaihtoehtoa keskisuuren yrityksen toiminnanohjausjärjestelmäksi, vastaan tulee lukuisia eri toimittajia. Kaikille on yhteistä, että ne kehuvat parasta mahdollista ratkaisua liiketoiminnallisiin tarpeisiin, mutta eivät kuitenkaan pysty pitämään kiinni suurista lupauksistaan. Jos toiminnanohjausjärjestelmän valintaan ei kiinnitä riittävästi huomiota, tulee helposti valituksi ratkaisu, jonka ongelmat olisi pystynyt näkemään edeltä. Esittelemme kolme yleisintä vaihtoa Odoolle ja vertaamme, mitä etuja ja haittoja niillä on Odooseen verrattuna. 



Odoo vs. MS Dynamics 365

Microsoft ei esittelyjä tarvitse. Maailman suurin ohjelmistotalo tarjoaa Dynamicsin nimellä tunnettua pakettia ennen kaikkea pienille ja keskisuurille yrityksille. Dynamics on saatavilla pilvipalveluna, paikallisille palvelimille asennettuna tai yhdistelmäratkaisuna. Dynamics-projektin toteutus aliarvioidaan usein, sillä ratkaisut ovat paljon monimutkaisempia, kuin miltä pinnalta näyttää.

Lue vertailumme

Odoo vs. Netsuite

Netsuite on integroitu pilvipohjainen liiketoimintaohjelmisto, joka sisältää ERPin, liiketoiminnan kirjanpidon, verkkokaupan ja CRM:n. Vaikka Netsuite on ollut osa Oraclea vuodesta 2016 lähtien, monet sen rajapinnat eivät ole teknisesti kypsiä. Rajoitettujen mukautusmahdollisuuksien lisäksi testattavaksi ei ole saatavilla ilmaista ohjelmistoversiota, mikä johtaa helposti korkeampiin kustannuksiin.

Lue vertailumme

Odoo vs. SAP Business One

Monelle tulee ensimmäisenä SAP mieleen, kun puhutaan toiminnanohjausjärjestelmistä. SAP tarjoaa SAP Business Onea ratkaisuksi pienten ja keskisuurten yritysten ERPiksi. Mutta mitä se maksaa? SAP kätkee sovellustensa lisenssien hinnat monimutkaisten laskurien taakse, ja tämän vuoksi lisenssi- ja resurssikulujen ennustaminen on vaikeaa. Oma haasteensa SAP:iin tuo sen epäintuitiivinen käyttöliittymä.

Lue vertailumme

 

Erä 1: Microsoft Dynamics 365 vs. Odoo

Kun maailman suurin ohjelmistoyhtiö lähtee mukaan toiminnanohjausohjelmistojen markkinoille, luvassa on suurinta parhautta sitten viipaloidun leivän, eikös? Microsoftin Dynamics on varmasti tunnettu brändinsä nimen perusteella, mutta markkinaosuuksiltaan se on yllättävän pieni. Miten Dynamics pärjää toiminnanohjausjärjestelmien markkinoilla ja miten se vastaa kilpailijoiden haasteisiin?

Vanhalla paisuttelua

Dynamicsin saavuttamat kaupalliset voitot perustuvat pitkälti vanhoihin asiakashankintoihin. Microsoft hankki Dynamicsin osaksi omaa tuoteportfoliotaan vastatakseen ennen kaikkea Oraclen esittämiin haasteisiin. Dynamicsin ehkä kaikkein tunnetuimmat versiot ovat vanha teollisuuden käyttöön tarkoitettu Dynamics AX ja kasvaville markkinoille tarkoitettu NAV. Lyhenne NAV tulee sanasta Navision, jolla viitataan Microsoftin hankkimaan ohjelmistoon.

Sekä AX että NAV ovat perinteisiä on-premise –ratkaisuja, eli ne vaativat omat palvelimensa ja omat ylläpitosopimuksensa. Tätä nykyä se on jo kovin vanhanaikainen ratkaisu, joten ei mikään ihme, että Microsoft on halunnut uudistaa Dynamicsin perustaa.

Tuore Microsoft Dynamicsin versio kulkee nimellä Dynamics 365 ja se on saatavilla vain SaaS-pilvipalveluna. Dynamics 365:ssä on rohkeasti lähdetty uudistamaan järjestelmän perustaa, jolle onkin ollut tarvetta. Dynamicsin kanssa liiketoimintasovelluksia rakennettaessa ja konfiguroitaessa tulee hyvin nopeasti vastaan vanhojen ohjelmistojen osia. Esimerkiksi Dynamicsin teollisuustuotannon ohjaus on pitkälti enemmän AX-henkistä, kuin modernimpaa asiakkuudenhallintaa.

On toki myönnettävä, että tuki yleisimmille järjestelmille on Dynamicsin etu. Sen saa esimerkiksi kohtuullisen vaivattomasti integroitua osaksi Microsoftin Outlook-sähköpostijärjestelmää, ainakin, jos hallitsee sujuvasti Microsoft 365 -määritykset ja Active Directoryn salat. Määritystyöhön on hyvä ottaa mukaan asiantuntevia Microsoft-konsultteja.

Myös muut integraatiot Microsoftin tuoteperheeseen puhuvat Dynamicsin puolesta. Esimerkiksi LinkedInin ja PowerBI:n yhteen liittäminen Dynamicsiin onnistuu ilman suurempia tuskia. Odoon puolella LinkedIn tarvitsee oman laajennuksensa.

Dynamicsin de facto nuori ikä tulee kuitenkin nopeasti vastaan, kun katsoo sovelluskaupan tarjontaa. Microsoft ei julkista saatavilla olevien sovellusten määriä, mutta silmämääräisesti katsottuna niitä ei ole edes sataa. Nekin ovat lisäksi erittäin geneerisiä, esimerkiksi liittäminen Jiraan.

Hieman omalaatuisesti Dynamics-perhe on viime aikoina kehittänyt omaa Business Centralia, joka on toiselta nimeltään vanha Navision. Vielä on epäselvää, miten hyvin Dynamics 365:n kaikki eri osa-alueet jatkossa integroituvat toisiinsa. Nykyisellään niiden kehitystahti vaikuttaa hieman epäsuhtaiselta. Toivoa sopii, että Dynamicsin asiakkuudenhallintasovelluksien käyttötapatoiminnallisuudet löytyvät tiensä myös esimerkiksi toimitusketjun ohjaukseen ja teollisuustuotantoon. Tällä hetkellä ei kuitenkaan keskitytä käyttäjien tehtävien vähentämiseen.

Odoon ratkaisu ilman keinotekoisia rajoja

Dynamicsiin verrattuna Odoo tarjoaa sovelluspohjan, joka ei kärsi historiallisesta painolastista ja ulkoa ostettujen sovellusten välisestä integraatiosta. Näin toimimalla Odoohon saataisiin kieltämättä paljon uusia ominaisuuksia, mutta haittapuolena olisi näiden ominaisuuksien filosofinen erilaisuus Odoon muihin sovelluksiin nähden. Tekniseltä kannalta integraatiot toisivat vielä omat haasteensa. 

Odoon hyvänä puolena Dynamicsiin verrattuna on helppo ja laaja integroitavuus. Odoo toimii yhtäläisen hyvin niin Microsoftin, kuin esimerkiksi Googlen bisnespalveluiden kanssa. Niin ikään integroitavuus muihin järjestelmiin onnistuu Odoolla paljon Dynamicsia helpommin ja vaivattomammin.

Osa Microsoft-ympäristöön liittyvistä integraatioista vaatii Odoon osalta kolmansien osapuolten laajennuksia. Hyvä puoli näissä on se, että ne ovat valmiina saatavilla sovelluskaupasta, eikä niiden hinta tuo isoa lommoa talousjohtajalle tehtävään hankintaesitykseen. Esimerkiksi OneDriven ja SharePointin saa yhteyteen Odoon kanssa muutaman sadan euron laajennuksella, joka on laajalti käytössä ja hyväksi koettu.

Odoon joustavuus mahdollistaa sen, että sen varaan suunniteltujen projektien kanssa ei jäädä jumittamaan vaikeasti toteutettaviin integraatioihin tai ominaisuuksiin, jotka puuttuvat kotimaisilta markkinoilta.

Odoon avoin pohja mahdollistaa ketterän integroinnin ulkopuolisiin järjestelmiin. Odoo onkin viime aikoina panostanut paljon siihen, että integroinnit olisivat mahdollisimman helppoja toteuttaa. Liittämistyö voidaan tehdä esimerkiksi käyttämällä tavanomaista XML-RPC (Remote Procedure Call) - tapaa. Tarjolla ovat myös sovelluskehittäjien suosimat REST-rajapinnat.

Odoon yhtenäinen sovelluspohjan rakenne tuo myös etuja yrityksille, jotka haluavat ottaa käyttöönsä vain juuri kullakin hetkellä tarvittavat komponentit. Näin lisenssikustannuksissa pystytään keskittymään vain niihin lisensseihin, joita oikeasti kullakin hetkellä tarvitaan, eikä niitä tarvitse ostaa ”varastoon”. 

Johtopäätös: valitse joustavampi Odoo

Erä 2: SAP Business One vs. Odoo

Vaikka yrityksellä olisi jo käytössään toiminnanohjausjärjestelmä, joka on palvellut pitkän aikaa, on järkevää välillä istua alas ja tarkastella sen toimintaa kriittisesti. Vaikka SAP tuntuisikin tutulta ja turvalliselta tuotteelta, sen tunnetut ongelmat ja rajoitukset vaikuttavat negatiivisesti yrityksen tulokseen pitkällä aikavälillä. Monet näistä ongelmista olisi mahdollista estää jo ennalta. Tarkastelkaamme hetken näitä tarkemmin.

SAP:n arvolupaus

Business One -nimellä tunnettu toiminnanohjausjärjestelmä juontaa juurensa vuoten 1996. Kuten IT-alalla hyvin tyypillistä, SAP osti tuotteen ja uudelleennimesi sen SAP Business Oneksi. SAP itsessään on tunnettu brändi suurten yritysten toiminnanohjausjärjestelmien tuottajana sekä toimittajana. Business Onen myötä SAP halusi laajentaa tarjontaansa pk-yrityksille tarjoamalla sovelluksen, jonka avulla nämä pystyvät huolehtimaan kaikista yrityksen toiminnoista. Jo ohjelmiston nimi viittaa tähän.

Business One on saatavilla pilvipalveluna ja paikalliselle palvelimelle asennettuna. Ylläpidon ja tuen kulut ovat kuitenkin mukana vain SaaS-mallisessa palvelussa. Niistä pitää maksaa erikseen, jos järjestelmä asennetaan paikalliselle palvelimelle. Kummassakin tapauksessa Business Onen sovellusperhe pitää ostaa paketteina, joita on tarjolla kolmella eri laajuisella sisällöllä. Niitä vertaillessa on hyvä huomata, että vaihtoehdoista kallein on melkein tuplasti halvempia kalliimpi. Pakettien sisältö eroaa toisistaan lähinnä siinä, mitä eri käyttäjät voivat tehdä.

Mikä käytettävyys?

SAP Business Onen käyttöliittymä tarjoaa paljon tietoa, mutta yhteisen näkymän esille saaminen on vaikeaa, kun tietoa on hajallaan ripoteltuna siellä sun täällä. Eri moduulien välinen tiedonvaihto on myös puutteellista. Erityisen turhauttavaa on se, että tietoja eri moduulien välillä ei voi käyttää nativisti hyödyksi. Business Onen vanhasta historiasta kertoo sekin, että sovellusta käytetään vanhanaikaisella asiakasohjelmalla, ei nykyaikaisella selainpohjaisella käyttöliittymällä. Tämä tuo merkittäviä rajoitteita järjestelmän käyttämiseen työryhmissä ja saa hukkaamaan kallisarvoista aikaa.

Odoo tyrmää SAPin

SAP:n ja Odoon välinen ero on valtava. Siinä missä SAP edustaa vanhaa ylhäältäpäin ohjattua teollisuusyhteiskuntaa, Odoo tukee nykyaikaista joustavaa organisaatiomallia. Odoon hinnoittelu on myös avointa. Hinnat ovat kenen tahansa katsottavissa Odoon kotisivuilta.

Odoo kehittyi alun perin tarjoamaan avoimeen lähdekoodiin perustuvaa vaihtoehtoa toiminnanohjausjärjestelmäksi. Odoo on yli kymmenen vuoden kehityskulkunsa aikana muodostunut aidoksi eurooppalaiseksi monen miljardin arvoiseksi yksisarviseksi, ja se on nykyään yksi Euroopan nopeimmin kasvavia ohjelmistoalan yrityksiä. Odoo on saatavilla yritysmaailmaan Enterprise Edition -muodossa, ja se on saavuttanut erinomaisen vastaanoton. Nykyään Odoota käyttää yli viisi miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti. Heitä tukee vankka verkko Odoo-asiantuntijaorganisaatioita.

Odoo on tarjolla kolmena erilaisena versiona. Odoon puhtaasti avoimeen lähdekoodiin perustuva versio tunnetaan nimellä Odoo Community Edition. Yrityspuolelle on tarjolla Enterprise Edition. Se on tarjolla Odoo Onlinena, eli versiona, johon ei saa liitettyä mitään laajennuksia, pilvipohjaisena SaaS-palveluna, sekä tietenkin myös paikalliselle palvelimelle asennettavana. Odoota on myös mahdollista koekäyttää täydellisenä versiona ennen lopullista ostopäätöstä.

Odoon käyttöliittymän kehuminen moderniksi on lähestulkoon vähättelyä. Käyttöliittymä on miellyttävä, uudenaikainen ja houkuttelee tuottavan työn tekemiseen. Odoo ohjaa käyttäjiään esittämällä näytöissään olennaista informaatiota ja ohjatut toiminnot varmistavat, että järjestelmän käyttäjät voivat keskittyä oikeisiin asioihin. Käyttöliittymät ovat selkeitä ja tiedot löytyvät rakenteellisesti järkevissä paikoissa ilman sen kummempaa etsimistä. Varsinkin Odoon verkkokaupan käyttäminen on yhtä juhlaa. Kaupan ylläpitäjä voi milloin tahansa vaihtaa näkymän asiakaskokemuksen puolelle ja nähdä sen, mitä asiakkaat näkevät.

Odoon modulaarinen rakenne on loppuun saakka harkittu. Järjestelmää suunniteltaessa on kiinnitetty erityistä huomiota eri moduulien väliseen tietojen vaihtoon. Kukin moduuli pystyy keskustelemaan toistensa kanssa ja vaihtamaan tietoa saumattomasti. Myös laajennettavuus kolmansien osapuolten ohjelmiin on alusta alkaen otettu huomioon. Odoon saa esimerkiksi suoraan kommunikoimaan Outlook-postilaatikoiden kanssa.

Odoo soveltuu käytettäväksi melkein minkä kokoiseen yrityksen tahansa, eikä rajoitu vain tiettyihin toimialoihin. Odoo auttaa yrityksiä kasvattamaan liikevaihtoaan ja tulostaan. Osakokonaisuuksiin perustuva järjestelmä kasvaa Odoota käyttävän yrityksen myötä.


Johtopäätös: ketterä Odoo hurmaa

Erä 3: Netsuite vs. Odoo

Toiminnanohjausjärjestelmien kirjo markkinoilla on sankka, ja valinta ei ole aina helppo. Mutta se on tärkeä. Väärä valinta johtaa helposti umpikujaan, josta ulos pääseminen on vaikeaa ja kallista. Varsinkin, jos valittu toiminnanohjausjärjestelmä sattuu olemaan joustamaton. Tällöin ollaan tilanteessa, jossa ohjelmisto ei enää mukaudu liiketoiminnan tarpeisiin, vaan päinvastoin. Liiketoiminta mukautuu vain siihen, minkä ohjelmisto mahdollistaa.

Saavuttamattomat tavoitteet

Oracle-käyttäjät ovat aiemmin kokeneet suorituskyky- ja päivitysongelmia, eikä vaikea kausi ole ohitse. Vaikka Netsuite on ollut osa Oraclea vuodesta 2016 lähtien, monet sen rajapinnat eivät ole teknisesti vieläkään kypsiä. Kaikkien osapuolten kannalta on toivottavaa, että Netsuiten suorituskykyongelmat saadaan paikkailtua. Tätä auttaa varmasti se, että Netsuite on saatavilla vain SaaS-pilvipalveluna.

Netsuiten valitsevat yritykset joutuvat luottamaan Oracleen, sillä Netsuitesta ei ole saatavilla maksutonta versiota. Potentiaaliset asiakkaat toki saavat käyttöönsä testiympäristöjä. Täysiverisiä toimivia ohjelmistoja etsivät joutuvat luottamaan Oraclen myyntimiesten lupauksiin. Tämä luonnollisesti rajoittaa asiakkaiden mahdollisuuksia ajaa testejä ja kokeiluja itse.

Erityisen rajoittuneita Netsuitessa on mahdollisuus mukauttaa ohjelmistoa ja tehdä siihen laajennuksia. Oraclen oman sovelluskaupan tarjonta kertoo karua kieltä tästä. Kolmansien osapuolten tekemiä laajennuksia on Netsuiten sovelluskaupassa on vain muutama sat. Poissaolollaan loistavat muun muassa sähköisen allekirjoituksen sovellukset. Suomen markkinoille tarkoitettuja sovelluksia on pyöreä nolla. Netsuiten verkkokaupan pohjaksi valitsevan on siis itse tehtävä työ kotimaisen kirjanpidon tai maksuvälityspalvelun toteuttamiseksi.

Oracle tarjoaa Netsuitea kolmella pakettivariaatiolla: Limited, Mid-Market ja Enterprise. Niiden tilausehdot ja lisenssimallit ovat luokkaa ota tai jätä. Kaikkien kannalta olisi parempi, jos näistä löytyisi joustavampia toimintamalleja.

Odoo on enemmän kuin pelkkä vaihtoehto

Ilman sarvia ja hampaita voi sanoa, että Odoo pesee Netsuiten mennen tullen joustavuudessa. Odoon voi ottaa vapaasti käyttöön harrastuskäyttöön tai vaikkapa yhdistystoiminnan pohjaksi käyttämällä avoimen lähdekoodin Community Edition -versiota. Tähän maksuttomaan versioon kuuluvat monet Odoon ydintoiminnallisuudet, esimerkiksi laskutus sähköpostin kautta, tehtävien seuranta, asiakkuuden hallinta (CRM), myynti, ajankäytön seuranta, sähköpostimarkkinointi ja jopa markkinointiviestien lähettäminen tekstiviesteillä. Ovatpa jotkut jopa menneet niin pitkälle, että ovat kutsuneet Odoon maksutonta versiota jopa liian kattavaksi.

Vakavan liiketoiminnan pohjaksi toki kannattaa käyttää Odoon kaupallista Enterprise Edition - versiota, johon saa sopivasti tukea luotettavilta Odoo-partnereilta. Odoon kaupallinen versio tuo mukaan Enterprise-tason hostauksen sekä asiakastuen. Lisäksi kaupalliseen versioon on saatavilla lukuisia kaupallisia toimintoja, kuten integraatiot erilaisiin kirjanpitojärjestelmiin, pankkeihin ja maksupalveluihin. Niin ikään osa Odoon moduuleista edellyttää kaupallista versiota.

Odoon modulaarisen rakenteen ansiosta Odoon laajentaminen joko Odoon omilla moduuleilla tai kolmansien osapuolten moduuleilla on helppoa ja joustavaa. Ne mahdollistavat järjestelmän laajentamisen asiakkaan tarpeiden mukaan nopeasti ja tehokkaasti.

Lähteet: OBS Global

Johtopäätös: Odoo – siinä kaikki