Verkkokauppa on arkipäivää suomalaisille kuluttajille, jopa 90 % tekee ostoksia verkossa säännöllisesti. Mitkä trendit ohjaavat markkinaa, ja miten yritykset voivat vastata kasvaviin odotuksiin? Entä millä tavoin moderni ERP-järjestelmä voi vauhdittaa verkkokaupan kehitystä?
2020-luvun alun poikkeusvuodet sysäsivät suomalaiset toden teolla verkko-ostosten äärelle, ja nyt verkko-ostamisesta on tullut pysyvä osa kulutuskulttuuria. Uusimman Verkkokauppa Suomessa 2025 -raportin mukaan 90 % suomalaisista teki verkko-ostoksia viimeisen 28 päivän aikana.
Ensi-sijaisesti helppous, mutta myös edullinen hintataso ja laajempi tuotevalikoima houkuttelevat asiakkaita verkkoon. Vastuullisuus korostuu entistä enemmän: 57 % kuluttajista olisi valmis kompensoimaan ostoksensa päästöjä, jos verkkokauppa tarjoaa siihen mahdollisuuden.
Logistiikan puolella pakettiautomaatit ja noutopisteet ovat ylivoimaisesti suosituimpia toimitusvaihtoehtoja. Maksamisessa suomalaiset suosivat edelleen verkkopankkia ja korttimaksamista. Mobiilimaksamisen suosio on tasaantunut ja eri ikäryhmät lähestyvät sitä eri tavoin.
Etäkaupassa haasteelliseksi koettiin tuotteen palauttamisen mahdollisuus; yli puolet kuluttajista oli jättänyt palautuksen joskus väliin. Jos verkko-ostos puolestaan keskeytetään, syy on yleensä joko korkeat toimituskulut, puutteelliset maksutavat, tai huoli sivuston luotettavuudesta.
Tavarakaupan laajentuminen
Vaateostokset ja elintarvikkeet ovat totuttuun tapaan tavarakaupan verkkokategorian kärjessä. Apteekki- ja elintarviketuotteiden ostaminen verkosta on arkipäiväistynyt ja täydentää kivijalkakauppaa.
Palveluiden verkkokauppa on vakiinnuttanut asemansa. Suoratoistopalvelut, rahapelit ja tapahtumaliput muodostavat kärkikolmikon. Matkailun osuus on tasaantunut ja digipalvelut, kuten paikallisliikenteen liput ja vuokrattavat liikkumispalvelut, täydentävät kenttää.
Kansainvälisyys ja vastuullisuuden ristipaineet
Ulkomaisiin verkkokauppoihin kuluttajia houkuttelee ennen kaikkea niiden alhaisempi hintataso sekä laajempi tuotevalikoima. Alle 30-vuotiaat korostuivat innokkaimpina ulkomaisten verkkokauppojen käyttäjinä.
Kiinalaisten verkkokauppojen suosio on kasvanut, mutta vastuullisuuskysymykset aiheuttavat kuluttajissa kahtiajakoisuutta. Yli puolet kuluttajista odottaa verkkokaupalta ympäristövastuullisia ratkaisuja.
Yleistä epäröintiä ulkomaisissa verkkokaupoissa herättävät tuotepalautuksien hankaluus, tullimaksut sekä pitkät toimitusajat.
Miten moderni ERP-järjestelmä auttaa verkkokaupan toteutuksessa?
Kiihtyvä verkkokaupan kehitys vaatii yrityksiltä entistä ketterämpiä ja integroidumpia ratkaisuja. Odoon kaltainen moderni ERP (Enterprise Resource Planning) voi ratkaista monia verkkokaupan kipupisteitä:
1. Yhtenäinen asiakaskokemus
ERP yhdistää verkkokaupan ja kivijalkamyymälän prosessit yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi. Asiakkaalle näkyy aina ajantasainen saatavuustieto ja yhtenäinen tuotevalikoima.
2. Tehokas logistiikka ja toimitusketjun hallinta
Toimitustavat, varastonhallinta ja palautusprosessit voidaan automatisoida ERP:n avulla, mikä parantaa asiakaskokemusta ja vähentää palautusten hankaluutta. Jälkimmäinen onkin tärkeää, sillä jopa 54 % kuluttajista on jättänyt palautuksen tekemättä sen vaikeuden vuoksi.
3. Reaaliaikainen data ja päätöksenteon tuki
ERP mahdollistaa verkkokaupan myynnin ja asiakkaiden käyttäytymisen reaaliaikaisen seurannan. Näin yritykset voivat nopeasti reagoida esimerkiksi sesonkihuippuihin, kuten marras-joulukuun ostosesonkiin.
4. Monikanavainen maksamisen hallinta
ERP-järjestelmät tukevat monipuolisia maksutapoja ja mahdollistavat turvallisen maksukokemuksen, mikä on olennainen kilpailutekijä, sillä maksutavan puute on yksi merkittävä syy ostoksen keskeyttämiseen.
Verkkokauppa vakiintui – vastuullisuus ja helppous nousevat
Verkkokauppa Suomessa on kypsynyt vakaaseen kasvuun. Helppous, vastuullisuus ja monipuoliset palvelut ohjaavat kuluttajien valintoja. Yritykset, jotka panostavat saumattomaan asiakaskokemukseen, monikanavaiseen liiketoimintaan ja tehokkaaseen taustaprosessien hallintaan, esimerkiksi modernin ERP:n avulla, voivat erottautua kilpailussa edukseen.
Lähde: Paytrail
Koko bändi
yhdellä
softalla
Ota yhteyttä,
kerromme lisää Odoosta